Dansles emoties – deel 2
Lesverloop les 2
Warming up
Ga in een kring staan of zitten. Laat de plaat van het ‘in de war’ monster zien. Doordat hij in de war is beweegt alles in zijn lichaam. We gaan een voor een alle lichaamsdelen laten bewegen. Zet de muziek voor de warming up aan. Maak 1 voor 1 alle lichaamsdelen wakker (hoofd knikken, schouders draaien, polsen draaien, door de knieën zakken, springen, billen schudden etc.)
Kern
- Fotograaf. Zometeen gaan we als groep monsters op de foto. Laat de plaat zien van het monster, en tel af van 3 naar 0. De kinderen nemen een houding aan in die emotie. Jij neemt als leerkracht de foto en vertel kort wat je kinderen ziet doen. Doe dit vervolgens met de andere emoties achter elkaar. Zo hebben we kort herhaald welke emoties en houdingen er zijn.
- Standbeeld opdracht. De kinderen mogen nu vrij door de zaal dansen op de kleur van de emotie. Als de muziek stopt verander je in een emotiestandbeeld. Loop tussen de standbeelden door en benoem als leerkracht wat je ziet voor emoties en waaraan (gestrekte handen – blij – hangend hoofd – verdriet etc.)
Raad de emotie. Verdeel de kinderen over 2 groepen. Eén groep gaat dansen op een zelfgekozen emotie, de andere groep is het publiek en gaat toekijken en raden. Dit keer staat er een algemeen muziekje aan. Als de muziek stopt mogen de kinderen om beurt uit het publiek vertellen wat ze bij wie gezien hebben. Vervolgens wisselen de groepen.
Afsluiting
Ga in de kring zitten en laat de plaat van het groene monster zien. Vertel dat hij zich kalm en rustig voelt door in de natuur te zijn. Wij gaan dat nu ook voelen door onze spieren weer rust te geven na al dat bewegen. Beweeg rustig van boven naar beneden: eerst je hoofd, schouders, polsen, rug, tot je voeten. Ga daarna lekker op de grond liggen en luisteren naar de muziek.
Benodigdheden
- Printblad
- Speaker voor muziek