Start het kringgesprek

Doelgroep: 8+ (startvragen en verdiepingsvragen)

Startvragen

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Wat zou jij willen worden of bereiken? Is er iets waar je in wil uitblinken?
  • Wat heb je ervoor over om dat te bereiken? Zou je er àlles voor willen doen?
  • Wanneer vind je dat je succes hebt in wat je wil bereiken?

Verdiepingsvragen

Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:

  • Wat betekent succes?
  • Is succes hetzelfde als de beste zijn?
  • Denk je dat succesvolle mensen gelukkige mensen zijn? Waarom denk je dat?
  • Kan iedereen succesvol of de beste zijn? Waarom (niet)?
  • Wanneer ben jij goed genoeg?
  • Voor wie ben jij goed genoeg?

Afsluiting

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).