Succes
Start het kringgesprek
Doelgroep: 8+ (startvragen en verdiepingsvragen)
Startvragen
Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:
- Wat zou jij willen worden of bereiken? Is er iets waar je in wil uitblinken?
- Wat heb je ervoor over om dat te bereiken? Zou je er àlles voor willen doen?
- Wanneer vind je dat je succes hebt in wat je wil bereiken?
Verdiepingsvragen
Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:
- Wat betekent succes?
- Is succes hetzelfde als de beste zijn?
- Denk je dat succesvolle mensen gelukkige mensen zijn? Waarom denk je dat?
- Kan iedereen succesvol of de beste zijn? Waarom (niet)?
- Wanneer ben jij goed genoeg?
- Voor wie ben jij goed genoeg?
Afsluiting
Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.
Informatie voor de leerkracht
In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.
De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.
Een paar tips:
Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;
Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;
Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).