Start het kringgesprek

Doelgroep: 6+ (startvragen en verdiepingsvragen)

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Heb je wel eens iets of iemand gered? Wat gebeurde er toen? 
  • Ben je zelf wel eens door iets of iemand gered? Hoe was dat voor je?

Verdieping 

  • Wat betekent redden voor jou? 
  • Denk je dat iedereen altijd gered wil worden? 
  • Kan je iemand redden als je zelf gered moet worden? 
  • Wie/wat zou je willen redden? 
  • Hoe zou je dat willen doen? Wat heb je daarvoor nodig? 
  • Als je nu met de reddingsactie zou beginnen, wat is dan het eerste wat je doet?

Afsluiting

Kies een reddingsactie uit met de klas. Als iedereen zijn steentje bij zou dragen, wat zou jij dan doen?

 

 

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).