Start het kringgesprek

Doelgroep: 7+ (startvragen en verdiepingsvragen)

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Kan je een moment beschrijven waarop je heel fanatiek was? Wat gebeurde er en wat voelde je?
  • Wie heeft zich wel een alleen gevoeld en hoe ging dat gevoel weer over?
  • Bij voetbalwedstrijden zijn er soms fans die nare dingen naar de tegenstander roepen. Waarom doen ze dat? Wat vind jij daarvan?

 

Verdiepingsvragen

 

  • Heb jij wel eens een storm in je hoofd gevoeld? En wat deed je om rustig te worden?

Hoe zou je hulp kunnen krijgen?

  • Soms voel je je alleen als je ouders geen tijd hebben om te spelen. Kunnen jullie samen een manier bedenken om tegen je ouders te zeggen hoe je je voelt?
  • Fanatiek zijn zorgt er ook voor dat je goed presteert. Dus is draak wel slecht? Waarom wel of niet?
  • Je club is je familie en je familie verdedig je altijd toch? wanneer wel en wanneer niet?

 

 

Afsluiting

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).