Mirthe en haar moeder Wiljo hebben de decorstukken gemaakt voor de voorstelling. De decorstukken bestaan bij het kleurenmonster uit levensgrote pop up boeken. Deze zijn van karton en stof gemaakt. Zodra een boek opengaat, popt een hele nieuwe wereld naar boven. 

Lesverloop

  1. Ga met de kinderen eerst het gesprek aan over de voorstelling: 

Mirthe en Sarah zijn theaterspelers. Mirthe speelt het kleurenmonster en Sarah speelt het meisje ‘Saar’. Ze spelen dat met maar een paar woorden, en toch weet je waarschijnlijk goed waar het verhaal over gaat en hoe het monster zich voelt. Hoe komt dat? Waardoor kun je zien en horen waar het over gaat? (mimiek, bewegingen, muziek)

  1. Oefen dit kort met de kinderen met een klein spelletje: 1 kind mag in de kring laten zien welke emotie hij of zij heeft: zonder woorden te gebruiken. De andere kinderen mogen het raden. 
  1. Benoem dat er in de voorstelling nog een manier is waarop je kan zien welke emotie er is: namelijk het decor! Laat de kinderen vertellen welke decorstukken ze gezien hebben (bespreek de pop-up boeken). 
  1. Vertel de kinderen dat we nu zelf aan de slag gaan met het maken van ons eigen mini theater! De kinderen kunnen a.d.h.v. het printblad hun eigen pop-up boeken knutselen. Er is een variant in zwart – wit en een variant in kleur. De boekjes kun je in de klas op een verteltafel inzetten. Zo kan het verhaal spelend verwerkt worden.
Benodigdheden
  • Printblad
  • Kleurpotloden
  • Scharen
  • Lijm