Wateroverschot/duurzaamheid
Start het kringgesprek
Doelgroep: 9+ (startvragen en verdiepingsvragen)
Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:
- Ben jij bewust bezig met duurzaamheid? Op welke manier?
Niemand is perfect. Wanneer heb jij voor het laatst iets gedaan wat niet goed was voor het milieu? Wat vind je daarvan!
Verdiepingsvragen
- Bij duurzaamheid is het belangrijk om bewust keuzes te maken wat je wel en niet doet. Waarom is dat belangrijk denk je?
- Welke keuzes maken volwassenen die je niet goed vindt passen bij duurzaamheid?
- Welke keuzes maken kinderen die je niet goed vindt passen bij duurzaamheid?
- Wat denk jij, is nieuw altijd beter?
- Stel jij bent de baas van de wereld. Welke 3 regels zou jij direct instellen om de wereld gezond te houden?
- Stel jij bent de baas van de klas. Welke 3 regels zou jij direct instellen om de klas te verduurzamen?
Afsluiting
- Wat zijn de 3 beste regels die jullie hebben bedacht? Wat is er voor nodig om deze na te leven?
Informatie voor de leerkracht
In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.
De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.
Een paar tips:
Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;
Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;
Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).