Beweging = Muziek!
Muziek veroorzaakt beweging, maar veroorzaakt beweging ook muziek?
Als je naar muziek luistert kan dat soms een doel hebben, zoals bijvoorbeeld:
- Dansen
- Marcheren
- Je concentreren
- Het uiten van gevoelens en even goed boos of blij te worden.
Vaak leidt muziek dan tot beweging. Maar zou dat ook andersom kunnen werken? Zou een beweging met je lichaam kunnen leiden tot muziek?
Aan de slag!
- Vraag aan de kinderen waarom zij naar muziek luisteren. Kan muziek ook een doel hebben?
- Leg uit dat muziek kan leiden tot beweging middels bovenstaande voorbeelden.
- Vertel dat zij gaan ontdekken of dat andersom ook geldt, en beweging kan leiden tot muziek!
- Een dirigent kan middels bewegingen muziek starten, stoppen en sturen. Laat dit filmpje zien van verschillende dirigenten voor inspiratie: Dirigenten
- Wat valt de kinderen op? Hoe zet de dirigent de muzikanten aan tot spelen?
- Geef de kinderen in de klas allemaal een muziekinstrumentje, of laat ze iets kiezen uit hun laatje waarmee ze geluid kunnen maken -> een pen op tafel tikken, of schudden met een etui.
- Laat 1 kind de rest van de klas aansturen door non-verbale aanwijzingen te geven:
◊ Hoe kan je zonder woorden de anderen laten spelen? Bijv. door een open beweging met je handen, of door een inademing, of een sprong?
◊ Hoe verander je de snelheid van het ritme? Bijv. door te rennen op de plaats, zwaaien als een dirigent, of heel langzaam bewegen?
◊ Hoe verander je het volume? Bijv. handen meer omhoog, doe je je vinger “shhh” voor je lippen, of bedek je je oren?
◊ Hoe zorg je er voor dat (een paar) leerlingen weer stoppen met spelen? Knijp je je handen dicht, maak je een stop teken, spring je op de grond?
Benodigdheden
- Iets om muziek op af te spelen
- Zelfgemaakte instrumentjes uit een eerdere les
- Kleine percussie-instrumenten, of spullen van hun tafeltje waar mee je geluid kan maken (bodypercussie kan ook volstaan!)