In de voorstelling wordt de wereld van Flora vormgeven door middel van miniatuur. We zien schuttingen van ijsstokjes, betonnen tegels van foam en bosgrond van theeblaadjes. Kinderen zijn na afloop vaak geprikkeld om zelf aan de slag te gaan in deze vorm, dus:
Bouw met de kinderen een eigen miniatuurdorp! Net als Flora mogen de kinderen zelf gaan bepalen hoe zij hun huis en omgeving eruit willen laten zien: of dat nu met een explosie aan kleuren is; of helemaal vol groen met takken en bladeren uit het bos: alles mag!

Laat de kinderen van tevoren van thuis uit oude doosjes mee naar school nemen. Bespreek met de kinderen hoe zij, als zij zelf een huis zouden hebben, deze zouden vormgeven. Wat zorgt ervoor dat jij je ’thuis voelt’ in je huis? Hoe ziet de omgeving van het huis eruit? Woon je hier alleen of met andere mensen/dieren? 

Nu mogen zij hun doosjes in de klas omtoveren tot huisjes. Met gekleurd papier, knipsels uit oude tijdschriften en wasco kan al een hele mooie basis gelegd worden. Wanneer zij net als Flora hun huis willen ‘vergroenen’ mogen zij (onder begeleiding) buiten zoeken naar takjes/blaadjes. 

Wanneer de kinderen klaar zijn met hun eigen huisje is het tijd om de huisjes met elkaar te verbinden. Met oud gekleurd papier en kranten kunnen de kinderen weggetjes maken naar elkaars huisje toe. Zodoende ontstaat er een gezamenlijk dorp. 

Deze opdracht kan ook iets ‘groter’ worden aangepakt. Door met grote kartonnen platen/dozen te werken, kan een heuse stad worden gebouwd! Met duct tape of touw kunnen de dozen aan elkaar worden bevestigd; en met verf/wasco en oud papier kunnen de huizen versierd worden. De kinderen kunnen voor deze variant het best samenwerken in twee- of viertallen. 

Benodigdheden
  • Oude doosjes
  • Gekleurd papier
  • Wasco/verf/potloden/stiften
  • Lijm/scharen
  • Eventueel oude tijdschriften
  • Indien grote versie: duct tape