Burenboekje
De kinderen gaan onderzoek doen naar wie hun eigen buren zijn; en wie zij in eerste instantie dachten te zijn! De kinderen interviewen de buren om een burenboekje te maken met elkaar.
De kinderen mogen aan de hand van een burenboekje bedenken hoe het profiel van zijn/haar buurman of buurvrouw eruitziet. Welke hobby’s/eigenschappen/kwaliteiten; noem het maar op. Na het invullen mogen de kinderen hun buurman of buurvrouw met dezelfde vragen interviewen. De antwoorden verzamelen zij in het burenboekje. Na afloop presenteren de kinderen in de klas hun bevindingen.
Voorbereiding:
Houd in de klas allereerst een kringgesprek over buren. Wie zijn je buren? Wat weten we eigenlijk over onze eigen buren? Hebben de kinderen net zulke buren als de personages in de Wenteltoren? Leg uit hoe de kinderen met de opdracht aan de slag kunnen gaan zoals hierboven beschreven. Doe het invulproces al brainstormend voor. Geef de volgende tips mee:
* Sommige buren vinden het fijn om een afspraak te maken voor het interview, bij andere mag je misschien gelijk binnen komen.
* Neem iets lekkers of leuks mee voor de buren als bedankje voor het interview.
Reflectie:
Bespreek met de kinderen hoe het was om de buren te interviewen.
- Zijn ze leuke dingen te weten gekomen over de buren?
- Is het leuk om meer te weten over je buurman of buurvrouw?
- Welke dingen wist je nog niet over de buren?
Benodigdheden
– Printblad ‘burenboekje’
– Potloden