Dag Dag Daaaaaag!
Spelopdracht – uit te voeren na het zien van de voorstelling.
Een oefening in contact maken, elkaar écht zien, aandacht geven.
Doel van de opdracht: De leerlingen onderzoeken in fysiek spel op welke verschillende manieren je elkaar kunt begroeten en gedag zeggen.
Kijk met de hele klas eerst het introductiefilmpje ‘De groeten van Vlerk’
(klik op de foto hierboven)
Ga met de leerlingen in een kring staan.
Leg uit dat jullie zogenaamd om een grote put heen staan.
De put heet de echoput, omdat je alles wat je erin stopt ook weer terug hoort.
Ronde 1: Groeten
De leerkracht begint met een eerste begroeting.
De leerlingen maken de echo geluiden én bewegingen, simultaan.
Probeer te variëren in stemgeluid en fysiek spel.
Zeg steeds “Dag” (of kies één andere groet als Doei, Tot ziens of Houdoe) en maak de volgende bewegingen:
– zwaaien
– knikken
– buiging maken
– hand schudden
– box geven
– high five geven
– knuffelen
– kietelen
– schrikken
– armen wijd openen
– wegduiken
– knielen
– (kunnen jullie nog meer manieren bedenken?)
Ronde 2: Doorgeefkring
De leerkracht begint met een eerste begroeting en richt deze specifiek op de leerling naast hem/haar. De leerling ontvangt deze begroeting door er goed naar te kijken. Dan draait de leerling zich om naar de persoon aan de andere kant naast hem/haar en geeft de begroeting (op dezelfde manier!) door. Herhaal een aantal manieren uit ronde 1.
Ronde 3: Groeten (verdieping met rollenspel)
De leerlingen staan in 2 rijen opgesteld tegenover elkaar (duo’s). Op een teken van de leerkracht lopen ze allemaal naar elkaar toe. In het midden spelen ze een begroeting. Daarna lopen ze weer terug naar hun plek in de rij en kan het spel opnieuw starten.
- Blij zwaaien
- Serieus knikken
- Beleefd buigen
- Verlegen handschudden
- Enthousiast box geven
- Stoer high fiven
Als dit goed gaat, kun je de leerlingen vragen om verschillende rollen te spelen uit de voorstelling in combinatie met de begroetingen.
- Hoe zou Vleermuis Vlerk iemand begroeten?
- Hoe zou Ollie iemand begroeten?
- Hoe zou Opa iemand begroeten?
- Hoe zou Oma iemand begroeten?
- Hoe zou een schildpad iemand begroeten?
Als alle ontmoetingen geoefend zijn, kiest elk duo één favoriet. Deze ‘scène’ presenteren ze aan de rest van de klas. Wie niet speelt, zit op de plek in de rij. Zo kun je kort na elkaar presenteren. Geef elkaar na elke scène een applaus!