Lesverloop

  1. Speel kort de binnenkomer ‘sta op als’. Sta op als je je nu blij/boos/verdrietig/bang/kalm voelt. Tel welke emotie de meeste kinderen heeft. 
  1. Geef elk kind een printblad van de lege fles en laat de kinderen een kleurpotlood kiezen die zij vinden passen bij die emotie. 
  1. Zet de muziek aan – zie playlist – en laat kinderen op die muziek tekenen – dat mag met de ogen dicht. 
  1. Na afloop van de muziek mogen de kinderen elkaars tekenen vergelijken met die van hun schoudermaatje. Bespreek vervolgens klassikaal welke vormen er gebruikt zijn (rond/puntig?/krullerig of langwerpig of alle kanten op?)
  1. Van deze emotie gaan we nu 1 gezamenlijke fles maken. Leg het blad met de fles in het midden van de kring. Laat 1 voor 1 een kind iets tekenen waardoor zij die emotie gaan voelen (een spin? Een zon? Een lekker ijsje?). Leg expres alle kleuren potloden neer. Voor iedereen kan dit namelijk weer anders zijn.
  1. Nu mogen de kinderen zelf aan de slag. Ieder kind krijgt een emotieboekje. Op elke bladzijde mogen de kinderen hun fles vullen. Dat kan door te tekenen, of door er papiertjes in te plakken, foto’s uit tijdschriften of scrapboek papiertjes met figuurtjes: noem maar op.  

VERDIEPING
.. Als verrijking van – of variatie op deze opdracht kan er gekozen worden op het prikbord in de klas grote flessen te hangen. Op deze flessen plakken de kinderen hun tekeningen/gevonden voorwerpen en plaatjes. Zie het voorbeeld op deze pagina.  

BENODIGDHEDEN

  • Playlist (zie bijlagen)
  • Printblad (zie bijlagen)
  • Tijdschriften
  • Scharen
  • Lijm
  • Potloden 
  • Speaker voor geluid
  • Eventueel lintjes/gekleurd papier