Introductie

Ga met de kinderen in de speelzaal zitten. Spreek van tevoren af dat we tijdens de reis zo min mogelijk geluid maken; zo kunnen we de muziek goed blijven horen. Zet vervolgens de geluidstrack aan.

Op de geluidstrack is het verhaal van Lars ingesproken, waarbij de kinderen gedurende het verhaal gevraagd wordt om mee te doen en bewegen. Zodoende wordt het verhaal al spelende verwerkt!

Zet aan, geniet, en speel als leerkracht vooral fijn mee.

Evalueren
Stel na afloop kinderen de volgende vragen:
– Hoe was het om op reis te gaan met Lars?
– Wat vond je het mooist?
– Wat vond je heel spannend?
– Waar zou jij zelf nu naartoe willen reizen op avontuur?

Informatie voor de leerkracht

Een spel/dans/drama opdracht geeft kinderen de kans om vanuit een onderzoekende houding (spelenderwijs) nieuwe kanten van zichzelf, de ander en de wereld om zich heen te ontdekken.

De leerkracht is spelbegeleider; het creëren van een veilige sfeer waarin leerlingen zich kwetsbaar op durven stellen is van essentieel belang. Spreek af dat de kinderen hun eigen fantasie; ideeën, gedachten, gevoelens mogen uitbeelden, en dat er geen goed of fout bestaat in het doen alsof; Hanteer enkele gedragsregels zoals ‘Als je speelt, concentreer je je op je eigen spel’.