Voorbereiding

Voer met de kinderen van tevoren het kringgesprek ‘Vreemdeling in huis’.

  1. Zou jij zomaar een vreemdeling zoals de ijsberen in huis laten en helpen? Wanneer wel/niet?
  2. Hoe zou het kunnen dat sommige mensen geen huis meer hebben; en op zoek moeten naar een slaapplek?
  3. Hoe zou het voor een vreemdeling in een nieuw huis voelen om daar te zijn?
  4. Hoe kan je iemand die nieuw is een klein handje helpen om zich snel thuis te laten voelen?

Na dit kringgesprek kan deze creatieve les ingezet worden. Begin de les met het brainstormen wat voor drie ijsberen enorm fijn zou zijn. Bedenk vervolgens samen per kamer welke zaken er aangepast kunnen worden naar de eisen van een ijsbeer.

Vorm vervolgens per kamer groepjes. Ieder groepje gaat aan de slag met het tekenen (of eventueel 2Dknutselen) van een attribuut/meubelstuk voor de drie ijsberen in de desbetreffende kamer. Doe dit per kamer op een groot vel papier. Voeg op het laatst de kamers samen; zodat er 1 groot ijsbeerhuis in de klas ontstaat. Laat de groepjes hun kamer presenteren en vertellen hoe de ijsberen zich hier enorm blij en thuis zouden kunnen voelen!

Evaluatie:

Laat ieder groepje de kamer presenteren. Laat de kinderen vooral vertellen hoe zij rekening gehouden hebben met de behoeften van de ijsberen, en hoe dat terug te zien is in de inrichting van het huis.

Benodigdheden

  • Grote vellen papier A2 of A3
  • Potloden
  • Eventueel gekleurd papier en scharen; om de meubelstukken/attributen te knippen.
  • Plakband voor aan elkaar bevestigen van de kamers.