Bespreek de video

  • Wat zie je in de video?
  • Wie heeft de video gemaakt?
  • Wat vraagt Kaatje aan jullie?
  • Willen jullie Kaatje helpen?
  • Wat heb je nodig om te kunnen vliegen?
  • Wat zijn goede lichte materialen?

Klik hieronder op de video. Veel plezier.

Benodigdheden

Hieronder staan een aantal suggesties om lekker mee aan de slag te gaan. Niet alles is noodzakelijk, maar wel leuk. Kies telkens minimaal 1 uit de verschillende categorieën, of zoek naar andere kosteloze materialen.

  • vliegerpapier, crêpe papier, vuilniszakken, boterhamzakjes, koffiebekertje
  • stroken karton, ijzerdraadjes, saté prikkers
  • plakband, lijm, nietmachine pijpenragers, veren, stickers
  • En van alles meer waarmee u denkt lekker aan de slag te kunnen.

VERDIEPING

Stappenplan van een Uitvinder:

1: Onderzoek – Zoek en bekijk de materialen
2: Probeer – Knutsel, friemel & probeer uit. Werk samen en geef elkaar de ruimte.
3: Test – Probeer of je op de goede weg bent.
4: Evalueer – Wat werkt er goed, wat kun je nog verbeteren? (terug naar 1 of door naar 5)
5: Presenteer – Als je klaar bent steek je je vinger op en roep je: Eureka!
Bespreek met de leerlingen het ‘Stappenplan van een Uitvinder’. Voor een uitvinder bestaat iets uitvinden vaak uit een proces van proberen, onderzoeken, fouten maken, evalueren en vooral doorzetten!

Inspiratie nodig?

  • Bekijk op het digibord de afbeeldingen die op google tevoorschijn komen bij de naam: Panamarenko. Panamarenko was een Belgisch kunstenaar die ook gefascineerd was door vliegen.
  • Papier-maché: kijk HIER
  • Vliegen met een plastic zakje:kijk  HIER
  • Te land te zee en in de lucht: kijk HIER

TEST TIJD

Om uit te testen kun je twee dingen doen:

  • Laat de leerlingen klimmen op iets hoogs, zoals een stoel, een glijbaan of een klimrek. Daar vanaf laten ze het object naar beneden vallen.
  • Je kan het binnen testen door een ventilator of een föhn omhoog te laten blazen.

Wanneer het rustig naar beneden zwiert of in de lucht blijft zou je wel eens succes kunnen hebben!

Neem de mooiste vliegmachines mee naar de voorstelling. Tijdens de voorstelling kun je deze even onder je stoel leggen. Aan het einde zullen we ze samen met de uitvinder gaan testen. Per klas kun je er maximaal vijf uitkiezen.