Kennis maken met het ijsklontje
Na de voorstelling
De leerlingen onderzoeken de zintuiglijke kant van het ijsklontje. Ze gaan aan het ijsklontje voelen, ruiken en proeven. Ze gaan alle eigenschappen van het klontje waarnemen. De opdracht eindigt wanneer het ijsklontje is gesmolten in hun mond.
Onderzoeken
Dit is deel 1 uit de podcast serie Samen Smelten van TOETI | IJsbeerINC.
Doel: De leerlingen maken kennis met het ijsklontje (onderzoeken zintuiglijk), en leren dat dat eindig is. Opstelling: Klassenopstelling.
- Samen Smelten bestaat uit vijf delen. We gaan samen met een hoop ijsklontjes op onderzoek uit in de klas en de leerlingen worden echte smelt-experts! Per aflevering staat één opdracht centraal, waarin de leerlingen al doende thema’s uit de voorstelling onderzoeken. We raden aan om gedurende 5 dagen lang iedere dag een podcast te beluisteren en uit te voeren.
- Bij deze opdracht is er een ijsklontje voor elk kind nodig. Deze zijn te maken met de ijsklontjes-set die jullie na de voorstelling van de acteurs kregen. Leg de ijsklontjes voordat je de podcast aan zet klaar op tafel bij ieder kind.
- De podcasts zijn erop gemaakt om klassikaal en in de klas geluisterd te worden. Per opdracht is aangegeven welke opstelling nodig is.
- De leerkracht mag meedoen met de opdrachten. Maak van de mogelijkheid gebruik om gezamenlijk het onderzoek in te stappen!
- Als de les een beetje anders dan anders gaat, dan hoort dat erbij.
- De leerkracht mag de podcast altijd stopzetten, herhalen of terugspoelen, om de klas een handje te helpen als iets lastig is. In de podcast is ingebouwd dat sommige momenten uitbundiger zullen zijn en andere stiller.
- Heb je alles voorbereid? Druk dan op play! Veel luister- en kijkplezier!
Vind je het leuker om de opdracht zelf te begeleiden in de klas? Dat kan! Hieronder vind je in een bijlage de tekst van de podcast uitgeschreven. Speel dan de podcast niet af.
Benodigdheden
- IJsklontje voor elk kind