Introductie
Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:
– Hoe klinkt de noordpool?
– Wie wonen daar?
– Wat zou je daar allemaal kunnen horen?
En hoe klinkt een jungle? Wie wonen daar? Wat zou je daar dan allemaal kunnen horen?

Kijk samen naar het filmpje hieronder.

 

Kern

  1. De kinderen zitten in een kring op een eigen stoel. Zet twee stoelen met de ruggen tegen elkaar in het midden van de kring. Wijs twee kinderen aan die hier mogen zitten met hun ogen dicht. Laat de kinderen in de kring een plaatje zien van een locatie (Noordpool of Jungle)

Vraag de kinderen in de kring geluiden te maken die passen bij de afgesproken locatie.
Vraag de kinderen in het midden heel goed luisteren:
– Wat hoorde je?
– Waar was je? Hoe zag die plek eruit (in je fantasie/met je ogen dicht)?
– Wat voelde je? Was het er warm of koud? Wat nog meer?

  1. Verdeel de kinderen over twee rijen tegenover elkaar i.p.v. een kring. Wijs 2 kinderen aan die met hun ogen dicht aan de hand met je meelopen. Loop samen door de “klankstraat” en luister goed!
  • Wat hoorde je?
  • Waar was je? Hoe zag die plek eruit (in je fantasie/met je ogen dicht)?
  • Wat voelde je? Was het er warm of koud? Wat nog meer?

Afsluiting:

Zijn we nu echt op de noordpool geweest?
Wat betekent doen alsof?
Wat deden we met onze stem?

Informatie voor de leerkracht

Een spel/dans/drama opdracht geeft kinderen de kans om vanuit een onderzoekende houding (spelenderwijs) nieuwe kanten van zichzelf, de ander en de wereld om zich heen te ontdekken.

De leerkracht is spelbegeleider; het creëren van een veilige sfeer waarin leerlingen zich kwetsbaar op durven stellen is van essentieel belang.

Tips voor de leerkracht
> Oefen de geluiden eerst om de beurt, benoem wat goed werkt
> Spreek een stilte teken af
> Je kunt deze opdracht een paar keer herhalen en steeds andere kinderen aanwijzen die op de stoel in het midden mogen zitten / door de klankstraat mogen lopen.