Kringgesprek Insecten
Start het kringgesprek
Doelgroep: 3+ (startvragen en verdiepingsvragen)
Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:
- Hebben jullie een insectenhotel op het plein staan? Of ergens in de straat?
- Welke insecten ken je al?
- Wat denk je dat insecten nodig hebben om in een hotel te blijven?
- Waarom zouden insecten graag in een hotel willen wonen?
- Wat voor soort huis zou jij maken voor een insect?
- Waarom zijn insecten belangrijk, denk je?
- Kunnen insecten vrienden zijn van bloemen? Waarom?
- Welke bloemen vinden insecten mooi, denk je?
- Kunnen bloemen een huis zijn voor insecten?
Afsluiting
Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.
Informatie voor de leerkracht
In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.
De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.
Een paar tips:
Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;
Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;
Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).