Start het kringgesprek met hulp van de tekeningen van Rudi Bagusat

 

Doelgroep: 4+ (startvragen en verdiepingsvragen)

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Wat zie je in de kamer? 
  • Wat heb jij thuis ook, dat je kan zien op de tekening?
  • Denk je dat er een dier woont in deze kamer? Waar?

Verdieping

Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:

  • Zou jij hier willen wonen?
  • Wie zou er wonen in dit huisje?
  • Hoe zou jij binnen geraken als je de sleutel bent vergeten?
  • Als het huisje betoverd is, wat zou er dan allemaal kunnen gebeuren?
  • Zou jij op bezoek willen komen in dit huis?

Afsluiting

  • Als je de tekening op A4 formaat uitprint, kun je deze aan de onderkant van een schoenendoos plakken. Zo kan je de prent rechtop laten staan en kunnen leerlingen creatief aan de slag met de figuurtjes. Ze kunnen kleine scenario’s bedenken en naspelen of na het bekijken van de voorstelling, de voorstelling naspelen.

    Door te werken met een schoenendoos heb je ook het voordeel dat opruimen makkelijk is. De losse figuurtjes in de doos, deksel erop en klaar.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).