Start het kringgesprek

Laat de placemat zien op het digiboard.

Terugblik op de voorstelling

  • Waar ging de voorstelling over?
  • Wat heb je allemaal gezien?

– Welke insecten heb je gezien?

Kijk eens naar het plaatje

  • Vraag: Waar is het insectenhotel op dit plaatje?
  • Zien jullie insecten? Waar zie je ze?

Insecten herkennen

    • Hoe Herken je een insect?
  • Welk insect vind jij leuk? Waarom?
  • Welk insect vind je misschien een beetje eng of vervelend? Waarom?
  • Welk verveld insect zat er in de voorstelling?

Fantasie

    • Als jij een insect zou zijn, welke zou je dan willen zijn? Vertel waarom!

Afsluiting

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).