Start het kringgesprek

Doelgroep: 6+ (startvragen); 8+ verdiepingsvragen

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Is er iets wat jij graag wilt hebben of doen? Iets wat bovenaan je verlanglijstje staat?
  • Waarom wil je dat zo graag?
  • Hoe voelt het om iets te verlangen? Hoe voelt het als je iets heel graag wilt?
  • Kun je alles krijgen wat je wilt? Waarom niet? Of: op welke manier?

Verdieping

Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:

  • Kun je teveel willen hebben? Hoe kan dat? Of: waarom niet?
  • Hebben grote mensen ook verlangens? Welke zijn dat?
  • Wanneer heb je genoeg?

Afsluiting

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).