Verlangen
Start het kringgesprek
Doelgroep: 6+ (startvragen); 8+ verdiepingsvragen
Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:
- Is er iets wat jij graag wilt hebben of doen? Iets wat bovenaan je verlanglijstje staat?
- Waarom wil je dat zo graag?
- Hoe voelt het om iets te verlangen? Hoe voelt het als je iets heel graag wilt?
- Kun je alles krijgen wat je wilt? Waarom niet? Of: op welke manier?
Verdieping
Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:
- Kun je teveel willen hebben? Hoe kan dat? Of: waarom niet?
- Hebben grote mensen ook verlangens? Welke zijn dat?
- Wanneer heb je genoeg?
Afsluiting
Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.
Informatie voor de leerkracht
In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.
De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.
Een paar tips:
Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;
Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;
Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).