Start het kringgesprek

Doelgroep: 4+(startvragen en verdiepingsvragen)

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Doe je weleens iets wat niet mag? Wat doe je dan bijvoorbeeld?
  • Hoe komt het dat je soms ondeugend bent?
  • Wat gebeurt er als je iets doet wat niet mag?

 

Verdieping

Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:

  • Zijn ondeugende kinderen stoute kinderen?
  • Zijn alleen kinderen weleens stout, of ook grote mensen?
  • Zijn boeven stoute mensen?
  • Verdien je straf als je stout bent? Waarom vind je dat?
  • Is het moeilijk om je altijd aan de regels te houden? Hoe komt dat?
  • Kun je lief en stout zijn tegelijk? Hoe kan dat?

Afsluiting

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).