Spelen
Na de voorstelling
Start het kringgesprek
Doelgroep: 4+ (startvragen)
- Waarmee speel jij graag?
- Speel je ook weleens met iets dat geen speelgoed is?
Kun je een voorbeeld bedenken?
Verdieping
- Wat is spelen eigenlijk?
- Is puzzelen ook spelen? Is sporten ook spelen? Is tekenen ook spelen?
- Spelen jongens anders dan meisjes? Zo ja, wat is het verschil?
- Spelen grote mensen ook weleens? Wat spelen zij?
- Wat is leuker spelen: samen spelen of alleen? Waarom?
Afsluiting
Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.
Informatie voor de leerkracht
In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.
De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.
Een paar tips:
Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;
Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;
Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).