Je alleen voelen
Start het kringgesprek
Doelgroep: 8+ (startvragen en verdiepingsvragen)
Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:
- Ben jij graag alleen?
- Heb je je weleens eenzaam gevoeld? Wanneer was dat?
- Wat betekent eenzaam? Is er een verschil tussen alleen zijn en eenzaam zijn?
Verdiepingsvragen
Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:
- Kun je alleen zijn in je gedachten? Wat denk je dan?
- Kun je alleen zijn in je gevoelens? Wat voel je dan?
- Heb je andere mensen nodig?
- Wie heb je het meest nodig? En op welke manier?
- Kun je er zelf voor zorgen dat je niet eenzaam raakt? Hoe doe je dat?
Afsluiting
Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.
Informatie voor de leerkracht
In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.
De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.
Een paar tips:
Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;
Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;
Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).