Bouw een land met gevonden materialen

Tijdens deze opdracht maken we een land met op het schoolplein of in de klas gevonden spullen.

Laat de kinderen in de klas of buiten 10 dingen verzamelen. Ze moeten dit zelf kunnen dragen (daarmee zorg je ervoor dat het niet te groot wordt).

Vorm in de klas een kring en laat de kinderen met de spullen in het midden gezamenlijk een land bouwen. Om de beurt mogen ze iets toevoegen aan dit gebouwde land.

Stel de kinderen vragen over dit land. Hoe heet het land? Wat is er zo bijzonder aan dit land? Wie wonen er? Welke taal spreken ze?

Een voorwerp komt tot leven

Verdieping voor oudere groepen

Het doel is om een statisch voorwerp tot leven te wekken. Hoe zou het eruit zien als er een voorwerp in dit land op reis zou gaan?

Laat de kinderen een voorwerp pakken. Daag de kinderen vervolgens uit dit voorwerp over de grond te bewegen alsof het loopt. Hoe zou het lopen? Beweegt het soepel? Of een beetje houterig? En hoe zou het ergens overheen springen?
Laat om de beurt een kind met het gekozen voorwerp door het gemaakte landschap reizen. Wat komt het allemaal tegen?

 

Tips voor de leerkracht

● Vraag de kinderen naar de keuzes die ze maken.
● Daag de kinderen uit verder te kijken: Wat hebben ze gevonden en wat zou dat nog meer kunnen zijn?