Veiligheid
Na de voorstelling
Start het kringgesprek
Doelgroep: 4+
Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:
- Waarvan hadden de biggetjes hun huisje gebouwd?
- Wat kwam de wolf doen bij de biggetjes?
- Waren de biggetjes slimmer dan de wolf? Waarom denk je dat?
- Waar waren de biggetjes veilig? Hoe komt dat?
Verdieping
Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:
- Waar voel jij je veilig?
- Wat heb je nodig om je veilig te voelen?
- Als je je niet veilig voelt, wat voel je dan?
- Kun je bang zijn, terwijl je weet dat je veilig bent? Hoe kan dat?
- Kun jij ervoor zorgen dat iemand zich veilig voelt? Op welke manier? Of: waarom niet?
Afsluiting
Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.
Informatie voor de leerkracht
In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.
De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.
Een paar tips:
Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;
Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;
Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).