WOORDSPIN

• Verstop voor de les de plaatjes van het werkblad in de klas.

• Laat alle leerlingen naar de plaatjes zoeken.

• Hang de plaatjes op het bord. Vraag aan de leerlingen of ze kunnen raden waarover de les zal

gaan. Als de leerlingen het thema geraden hebben, schrijf je het woord gamen op het bord.

• Ga een klasgesprek aan over de verschillende afbeeldingen op het bord. Gebruik hiervoor

onderstaande vragen. Als je 3 afbeeldingen te weinig vindt, zoek er dan nog zelf een paar bij.

Bijvoorbeeld bekende game-figuren, andere apparaten waar je mee kunt gamen etc.

Start het kringgesprek

CONSOLE 

• Weten jullie wat dit is?

• Waarvoor dient het?

• Game je?

• Welke games speel je?

AVATAR

• Weten jullie wat dit is?

• Waarvoor dient het?

• Kennen jullie nog andere bekende avatars?

• Wie heeft zelf een avatar?

• Hoe ziet je avatar er uit?

• Waarom heb je die bepaalde avatar gekozen?

• Hoe heb je die gemaakt?

CONTROLLER

• Weten jullie wat dit is?

• Waarvoor dient het?

Schrijf de kernwoorden die de leerlingen aanhalen op het bord. 

Laat leerlingen voldoende vertellen over hun ervaringen met gamen, spelletjes die

zij spelen en wat zij al hebben meegemaakt. Zij weten zelf heel veel over het thema en

willen daar graag over vertellen.

MAAR… WAT IS DAT DAN ALLEMAAL ?

CONSOLE

Een console is een computer die specifiek gemaakt is om games op te spelen. Deze wordt vaak

aangesloten op de televisie (Wii U, Playstation 4, Xbox …). Bij sommige consoles is het scherm

ook ingebouwd, dat zijn de draagbare spelconsoles (PS Vita, Nintendo DS …). Er bestaan

verschillende merken die consoles maken, bv: PlayStation, Nintendo, Microsoft …

Meneer B. speelt op een hele oude console van toen hij jong was, de Aatari 2600 !

CONTROLLER

Een controller wordt aangesloten op een console en zorgt ervoor dat je het spel kan besturen.

Bij draagbare spelcomputers is dit besturingselement ingebouwd. Er zijn dus, net als bij de

consoles, controllers van verschillende types en merken, bv. PlayStation, Wii, Xbox, …

Meneer B. speelt met een heel oud joystickje, die doet het perfect met zijn Atari 2600.

Voor PONG !

AVATAR

Een avatar is een grafische representatie van jezelf in de wereld van de game. Het is de virtuele

figuur waarmee je jezelf identificeert. De speler kan de avatar voortbewegen en (soms) naar eigen

smaak vorm geven. Op internetfora, chatprogramma’s en sociale media wordt de gebruikersafbeelding

ook een avatar genoemd. Meneer B’s avatar in de voorstelling is wel heeeeel simpel: een blauw stokje.

Maar dat is genoeg om PONG te spelen !