Voorbereiding
Zorg voor een lege tafel in de klas waar de opstelling gebouwd kan worden. Aan de ene zijde van de tafel bevindt zich het Noordpoolgebied, aan de andere zijde ons land, het gebied van de mensen!

Brainstorm met de kinderen hoe we deze wereldjes na kunnen bouwen.
Verdeel de klas in groepjes van 4 en verdeel de taken. Denk aan:
– IJsschotsen maken van wit en grijs papier
– Huizen en flatgebouwen van doosjes
– Wegen knippen
– Hovercraft van wc-rolletjes
– De zee van blauwe stof of papier
– Mensfiguurtjes van karton of hout
– Vissen en andere dieren

Wanneer de tafel is ingericht mogen de groepjes aan de slag met het maken van een script. De kinderen mogen per regel kort samenvatten wat er in hun toneelstuk gebeurt. De kinderen zijn geheel vrij om de ijsberen een andere oplossing te laten uitvoeren dan in de voorstelling. Ieder kiest vervolgens een eigen rol; en gebruikt een van de poppetjes uit de voorgaande opdracht. Oefen in groepjes met het uitvoeren van de mini-voorstelling op de verteltafel. In de begeleiding kan gelet worden op:
– Niet door de ander praten; een voor een;
– Niet voor de tafel spelen; anders ziet het publiek niets
– Rustig en duidelijk bewegen van de poppen
Duidelijkheid van het verhaal voor het publiek (zien we alleen maar bewegende poppetjes; of wordt het verhaal echt vertelt door de karakters).

Benodigdheden

  • Voldoende scharen, lijm, potloden
  • Gekleurd papier
  • Doosjes
  • (eventueel verf)