Voorbereiding
Bekijk van tevoren met de kinderen de instructievideo’s.

Uitleg

Een verteltafel is een prachtige manier om kinderen een verhaal al spelende te doen herbeleven. Wanneer we een verteltafel inrichten bij het verhaal van Lars kunnen de kinderen aan de hand van de scènekaartjes het verhaal naspelen. Hier ligt een schat aan taaldoelen (mondelinge taal, verhaalbegrip), maar ook spelontwikkeling en samenwerken verborgen!

Begeleiden

Nadat je de tafel samen met de kinderen hebt ingericht, en de poppetjes gemaakt hebt, dien je als leerkracht eerst het verhaal (1) volledig zelf voor te spelen met alle poppen. (2) Geef vervolgens stap voor stap stukjes van het verhaal uit handen. (3) Laat nu de kinderen de rollen vervullen en lees zelf stukjes uit het verhaal als regisseur voor. Dit kan door bijvoorbeeld vragen aan de kinderen te stellen als: ‘waar ging hij daarna naar toe?’.

(4). Nu kunnen de kinderen zelfstandig bij de tafel spelen. 1 Kind neemt de rol van verteller op zich; de ander speelt met de poppen en figuren.

Evalueren en verdere uitdaging:

Gekozen kan worden om dit voor te spelen voor de gehele groep. De uitdaging in de opdracht kan worden gezocht door te kijken naar wat er wellicht veranderd zou kunnen worden in het verhaal; zou het ook anders kunnen aflopen? Zo ja, hoe dan? Laat dit de kinderen vervolgens weer uitspelen.

Benodigdheden

  • Tafel
  • Doeken (wit, blauw, groen)
  • Allerlei losse objecten waarmee de verteltafel verreikt kan worden. (figuurtjes/playmobiel/poppetjes/)
  • Printblad ‘scènekaartjes’ ( gekozen kan worden tussen scènekaartjes uit de voorstelling of uit het boek)
  • Printblad ‘figuren verteltafel’
  • Printblad ‘achtergrond’
  • Karton