Wat blijft er over?
Na de voorstelling
De gesmolten ijsklontjes zijn veranderd in plasjes water. De leerlingen onderzoeken het plasje water als de nieuwe vorm die het ijsklontje heeft aangenomen. Dit doen ze weer door alle zintuigen langs te gaan: hoe proeft, voelt, ruikt en ziet het plasje water eruit?
Onderzoeken
Dit is deel 4 uit de podcast serie Samen Smelten van TOETI | IJsbeerINC.
Doel: De leerlingen ontdekken dat als iets verdwenen is er ook iets overblijft.
Opstelling: Klassenopstelling.
- Samen Smelten bestaat uit vijf delen. We gaan samen met een hoop ijsklontjes op onderzoek uit in de klas en de leerlingen worden echte smelt-experts! Per aflevering staat één opdracht centraal, waarin de leerlingen al doende thema’s uit de voorstelling onderzoeken. We raden aan om gedurende 5 dagen lang iedere dag een podcast te beluisteren en uit te voeren.
Bij deze opdracht is er een klein plasje water voor elk kind nodig. Deze zijn te maken. Leg de plasjes water klaar, voordat je de podcast aan zet, op tafel bij ieder kind. - De podcasts zijn erop gemaakt om klassikaal en in de klas geluisterd te worden. Per opdracht is aangegeven welke opstelling nodig is.
- De leerkracht mag meedoen met de opdrachten. Maak van de mogelijkheid gebruik om gezamenlijk het onderzoek in te stappen!
- Als de les een beetje anders dan anders gaat, dan hoort dat erbij.
De leerkracht mag de podcast altijd stopzetten, herhalen of terugspoelen, om de klas een handje te helpen als iets lastig is. In de podcast is ingebouwd dat sommige momenten uitbundiger zullen zijn en andere stiller. - Heb je alles voorbereid? Druk dan op play! Veel luister- en kijkplezier!
Vind je het leuker om de opdracht zelf te begeleiden in de klas? Dat kan! Hieronder vind je in een bijlage de tekst van de podcast uitgeschreven. Speel dan de podcast niet af.
Benodigdheden
- Een klein plasje water per kind (op tafel)