Wat een vlakken!
In deze opdracht mogen de kinderen hun eigen interpretatie geven aan het bekende vlakkenschilderij van Mondriaan. Van elk vlak mogen zij tekenen wat hen erbij te binnen schiet: of de vlakken nu de kamers van hun eigen huis worden; of het geheel een ruimteschip vormt: alles is goed!
Uitleg
Wat een vlakken heeft het schilderij van het meneertje… Maar elk vlak zou iets kunnen betekenen. Kijk er maar eens na; en laat je fantasie maar de loop. Zou het een kamer kunnen zijn? Een Flatgebouw? Of is het een tafelkleed… Of is dat ene vlakje een afstandsbediening? De kinderen mogen het naar eigen invulling en fantasie gaan veranderen!
De kinderen tekenen op de uitgeprinte bladen. Mooi is om de tekening twee keer te laten maken; om er zodoende twee keer een totaal andere wereld of vormen in te herkennen!
Voorbereiding
Bekijk bij voorkeur op het digibord het schilderij. Ga met elkaar in open brainstorm; wat zouden de vlakken allemaal kunnen voorstellen? Laat kinderen hun idee erbij uittekenen in het vlak op het digibord/ direct op een voorbeeld A3.
Evaluatie
Laat kinderen aan elkaar vertellen wat zij van het schilderij gemaakt hebben en wat zij in de vlakken zagen.
Benodigdheden
- Printblad ‘schilderij’
- Stiften/potloden/krijt