Start het kringgesprek

Doelgroep: 8+ (startvragen en verdiepingsvragen)

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Wat maakt jou blij als je met anderen samen bent? 
  • Stel je voor dat je iemand iets wilt vertellen, maar die persoon let niet op en heeft geen aandacht voor jou. Hoe zou dat voor jou voelen?
  • Als je zelf een tijdje alleen bent geweest, wat vind je dan fijn om samen met anderen te doen?
  • Wat zou er gebeuren als je ouders of vrienden (nog) meer tijd voor jou hadden? (Zouden jullie samen spelen, meer samen zijn met elkaar?)
  • Hoe voelt het voor jou als iemand anders haar of zijn tijd en aandacht aan je geeft
Verdiepingsvragen

 

  • Wat betekent “echt luisteren” volgens jou? Denk je dat iemand kan luisteren terwijl hij of zij ook nog met iets anders bezig is?
  • Kun je gelukkig zijn zonder spullen? Welke spullen kun jij echt niet missen om gelukkig te zijn? Waar heb je volgens jou echt behoefte aan om gelukkig te zijn?
  •   Wat maakt iets écht belangrijk? Zijn er dingen in jouw leven of dat van ‘jouw’ volwassenen die belangrijker zijn dan andere? Waarom? 
  • Denk je dat kinderen andere dingen belangrijk vinden dan volwassenen? Zo ja, welke dingen zijn dit dan? 
  • Wat kunnen volwassenen leren van kinderen over spelen? 
  • In de voorstelling leert het Grote Mens dat echte aandacht belangrijker is dan zaken zoals een telefoon of geld. Wat zou jij willen veranderen als jij een Groot Mens was?
  • Is “tijd samen” altijd belangrijker dan “tijd alleen”? Wanneer vind jij het fijn om samen te zijn, en wanneer is het fijn om alleen te zijn? 
  • Waarom is het soms fijn om samen iets te doen en soms juist moeilijk? Hoe voelt het als je samen iets bereikt dat je alleen niet had kunnen doen?

 

Afsluiting

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).