Start het kringgesprek

Doelgroep: 4+ (startvragen); 5+ (verdiepingsvragen)

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Heb jij wel eens voor iets of iemand gezorgd?
    Wat deed je, en voor wie?
  • Is het fijn om voor iemand te zorgen? Waarom (niet)?
  • Wie zorgt er voor jou als dat nodig is?

Verdieping

Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:

  • Wat betekent het om voor iets of iemand te zorgen? Wat doe je dan?
  • Waarom zorgen mensen voor planten of dieren of voor elkaar?
  • Bepaal je zelf of je voor iemand wilt zorgen? Of is het een taak die je krijgt?
  • Ben je vrienden als je voor elkaar zorgt?
    Of kun je ook zorgen voor iemand die niet je vriend is?

Afsluiting

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).