Start het kringgesprek

Doelgroep: 4+ (startvragen); 6+ (startvragen en verdiepingsvragen)

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Vind jij het weleens spannend om ergens aan te beginnen? Kun je een voorbeeld geven?
  • Waarom is het soms spannend of moeilijk om ergens aan te beginnen?
  • Weet je als je ergens aan begint altijd zeker dat het gaat lukken? Waarom (niet)?
    Of: Hoe kun je dat weten?
  • Is het erg als iets niet lukt? Waarom vind je dat?

Verdieping
Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:

  • Heeft alles een begin? Of zou er iets bestaan zonder begin?
  • Heb jij zelf ook een begin?
  • Wat was al begonnen voordat jij er was?
  • Wat is leuker: ergens aan beginnen of ergens mee ophouden?

Afsluiting
Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).