Muziekje 1

Muziekje 2

(openen in nieuw venster)

Start het kringgesprek

Doelgroep: 3+ (startvragen); 4+ (startvragen en verdiepingsvragen)

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Wanneer heb jij voor het laatst naar muziek geluisterd?
  • Heb je wel eens een muzikant in het echt zien spelen?
  • Wat voor muziek vind jij fijn om naar te luisteren? Kan je vertellen waarom?
  • Heeft er iemand al eens een concert van muzikanten bijgewoond? Of een dirigent in actie gezien?
  • Weet er iemand wat een componist doet?
  • Zing je wel eens een liedje, bijvoorbeeld in de pauze op het schoolplein? En bedenk je wel eens zelf een liedje of een verhaal?

 

Verdieping

Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld

  • Is muziek maken hetzelfde als componeren? 
  • Denk je dat iedereen muziek kan maken of kan componeren? 
  • Voel jij wel eens iets bij muziek? Emoties? Herinneringen? 
  • Wat voor muziek zou jij maken? Heel vrolijk/sip, zwaar/licht, dansbaar?

 

Afsluiting

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).