Kan jij zelf ook smelten?
Na de voorstelling
De leerlingen aan de slag met hoe het is als iets er niet meer is, en hoe dingen dan toch op een bepaalde manier voort kunnen blijven bestaan. De leerlingen moeten zich een ‘alsof-ijsklontje’ voorstellen en met hun verbeelding het klontje bewegen. Daarna gaan ze zelf smelten, vanuit de herinnering hoe het klontje gesmolten is.
Dit is deel 3 uit de podcast serie Samen Smelten van TOETI | IJsbeerINC.
Doel: De leerlingen ervaren (fysiek) wat het betekent als iets verdwijnt.
Opstelling: Tafels aan de kant geschoven, leerlingen in een kring in het midden van het lokaal.
- Samen Smelten bestaat uit vijf delen. We gaan samen met een hoop ijsklontjes op onderzoek uit in de klas en de leerlingen worden echte smelt-experts! Per aflevering staat één opdracht centraal, waarin de leerlingen al doende thema’s uit de voorstelling onderzoeken. We raden aan om gedurende 5 dagen lang iedere dag een podcast te beluisteren en uit te voeren.
- De podcasts zijn erop gemaakt om klassikaal en in de klas geluisterd te worden. Per opdracht is aangegeven welke opstelling nodig is.
- De leerkracht mag meedoen met de opdrachten. Maak van de mogelijkheid gebruik om gezamenlijk het onderzoek in te stappen!
- Als de les een beetje anders dan anders gaat, dan hoort dat erbij.
- De leerkracht mag de podcast altijd stopzetten, herhalen of terugspoelen, om de klas een handje te helpen als iets lastig is. In de podcast is ingebouwd dat sommige momenten uitbundiger zullen zijn en andere stiller.
- Heb je alles voorbereid? Druk dan op play! Veel luister- en kijkplezier!
Vind je het leuker om de opdracht zelf te begeleiden in de klas? Dat kan! Hieronder vind je in een bijlage de tekst van de podcast uitgeschreven. Speel dan de podcast niet af.