Rollenspel
DE LES
In het eerste deel van de les spelen de leerlingen een rollenspel om te begrijpen waarom afspraken belangrijk zijn. Ze praten over regels en waarom het nodig is om grenzen te stellen bij gamen. Dan kiezen ze samen de 5 beste tips over gamen.
Daarna gaan ze een eigen weekschema voor gamen maken. Ze denken na over hoe ze vrije tijd invullen en waar gamen daarin past. De uitdaging is om dit schema een week lang te volgen.
In het tweede deel van de les wordt besproken hoe het ging met het volgen van het weekschema.
ROLLENSPEL
We gaan twee rollenspellen spelen om te begrijpen waarom regels en afspraken belangrijk zijn.
In het eerste rollenspel doen we alsof er geen afspraken zijn tussen Meneer B. en zijn moeder. In het tweede rollenspel hebben we wel afspraken.
Situatie 1: Meneer B. heeft zijn oude Atari spelcomputer van zolder gehaald. Het is vrijdagnamiddag en hij heeft veel tijd om PONG te spelen (denkt hij). Thuis zijn er geen afspraken gemaakt over gamen.
Rollenspel:
Meneer B. komt thuis van zijn werk. Hij zegt dag tegen zijn moeder.
Dan stormt hij naar boven en begint meteen te gamen. Wanneer de avond valt komt
Ma B. binnen en zegt dat Meneer B. moet gaan slapen. Hij wil helemaal nog niet stoppen, maar
gaat toch met tegenzin zijn tanden poetsen. Hij maakt zich klaar om in bed te kruipen.
Wanneer Ma B. de deur achter zich toe trekt, staat Meneer B. stiekem op en speelt nog een
hele tijd door. Pas laat en veel te moe kruipt hij in bed. Hij is dan ook doodmoe wanneer zijn moeder
hem ‘s morgens wakker komt maken. Plots beseft hij dat hij vandaag had beloofd met haar naar de bioscoop te gaan, maar hij is vergeten om hiervoor kaartjes te reserveren ! Ma B. is boos op Meneer B. , hij heeft haar teleurgesteld. De komende week mag Meneer B. geen PONG meer spelen.
Situatie 2: Meneer B. heeft net het nieuwe blauwe stokje voor in de game PONG geïnstalleerd. Het is vrijdagnamiddag en hij heeft veel tijd om de update van PONG uit te testen. Er zijn een aantal afspraken over gamen: hij moet eerst zijn kamer opruimen. Daarna mag hij spelen tot het avondeten. Na het avondeten mag er niet meer gegamed worden.
Rollenspel:
Meneer B. komt thuis van zijn werk. Zoals elke dag moet hij eerst zijn kamer netjes maken. Zijn moeder controleert of zijn kamer netjes opgeruimd is. Wanneer ze tevreden is, mag Meneer B. gaan gamen. Voor het avondeten roept Ma B. haar zoon om te komen eten. Omdat hij net aan het winnen is, wil hij helemaal niet stoppen met gamen. Ma B. herinnert hem aan de afspraken die ze samen hebben gemaakt. Meneer B. sluit het spel af en gaat eten. Na het avondeten spelen Meneer B. en zijn moeder samen Ganzenbord. Moe valt Meneer B. daarna in slaap.
– Kies twee leerlingen voor elk rollenspel. Als er meer kinderen willen meedoen, bedenk dan extra rollen.
– Geef de leerlingen die meedoen het werkblad met hun situatie. Laat ze samen bespreken hoe ze het gaan spelen.
– Lees de beginsituatie voor en laat de leerlingen hun rollenspel spelen.
– Bespreek de situaties samen aan de hand van deze vragen. Noteer op het bord wat de leerlingen opvalt.
– Wat gebeurde er?
– Wat ging goed?
– Wat ging fout?
– Hoe zou het beter kunnen?
Als beide situaties apart zijn besproken:
– Vergelijk de twee situaties. Wat is het verschil?
– Welke situatie heeft jullie voorkeur? Waarom?
– Herkennen jullie deze situaties?
– Wat hebben jullie geleerd?
– Waarom denken jullie dat afspraken nodig zijn?
– Welke afspraken hebben jullie thuis?
– Waar spelen jullie games?
– Heeft de plek waar je speelt invloed op de afspraken thuis?
Bijvoorbeeld, mag je langer spelen als de computer op je kamer staat?
– Wat zouden je ouders kunnen doen als ze vinden dat je te veel speelt?
Onthoud deze belangrijke punten:
– Gamen is leuk en leerzaam.
– Afspraken zijn belangrijk om ruzies en discussies te voorkomen.
– Ze zorgen ervoor dat je niet te veel speelt.
– Omdat stoppen soms moeilijk is.
– Om ervoor te zorgen dat je genoeg slaapt.
– Zodat je vrije tijd afwisselt met andere activiteiten, zoals afspreken met vrienden en leuke dingen doen.
Benodigdheden
Werkblad
De rollenspeltabel op werkblad 3
Kleurpotloden voor de leerlingen