Samen delen
Na de voorstelling
Start het kringgesprek
Doelgroep: 3+ (startvragen); 4+ (verdiepingsvragen)
Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:
- Heb jij weleens iets gedeeld? Wat was het? En met wie?
- Wat voel je als je iets deelt?
- Is het leuk om iets te delen? Vind je het weleens moeilijk?
- Deel je omdat je het zelf wilt, of moet het van je vader, moeder of de juf?
Verdieping
Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:
- Wat is samen delen?
- Is het goed om iets te delen? Waarom vind je dat?
- Wat zou je nooit willen delen? Waarom niet?
- Wat wil je met iedereen delen?
Afsluiting
Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.
Informatie voor de leerkracht
In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.
De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.
Een paar tips:
Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;
Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;
Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).