Samenwerken
Na de voorstelling
Start het kringgesprek
Doelgroep: 4+
Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:
- Met wie werk jij weleens samen?
- Wat vind je leuk om samen te doen?
Verdieping
Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:
- Wat is samenwerken?
- Is samen spelen ook samenwerken? Of samen sporten? Waarom (niet)?
- Is samenwerken moeilijk of makkelijk? Waarom vind je dat?
- Wat is leuker, samenwerken of alleen werken? Waarom?
- Welke dingen kun je beter samen doen?
- Welke dingen kun je beter alleen doen?
Afsluiting
Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.
Informatie voor de leerkracht
In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.
De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.
Een paar tips:
Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;
Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;
Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).