Toveren
Na de voorstelling
Start het kringgesprek
Doelgroep: 4+ (startvragen)
Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:
- Zou je willen dat je kunt toveren? Waarom (niet)?
- Wat zou je willen toveren?
Verdieping
Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld:
- Wat is toveren?
- Wat heb je nodig om te kunnen toveren?
- Bestaan er mensen die echt kunnen toveren?
- Bestaan er mensen die een beetje kunnen toveren? Hoe dan?
- Hoe weet je of iets echt is?
Afsluiting
Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.
Informatie voor de leerkracht
In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.
De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.
Een paar tips:
Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;
Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;
Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).