Start het kringgesprek

Doelgroep: 3+ (startvragen); 4+ (startvragen en verdiepingsvragen)

Stel één of meer ervarings- en belevingsvragen, bijvoorbeeld:

  • Heb jij weleens een verrassing gekregen? Wat was het?
  • Wat doe je als je een verrassing krijgt? Kun je dat voordoen?
  • Heb je weleens een verrassing voor iemand gemaakt? Hoe deed je dat?

Verdieping

Stel één of meer onderzoekende, filosofische vragen, bijvoorbeeld

  • Wat is een verrassing?
  • Kan alles een verrassing zijn?
  • Wanneer krijg je een verrassing?
  • Hoe kun je een verrassing voor iemand maken?
  • Kan je schrikken van een verrassing? Hoe kan dat? Is het dan nog leuk?
  • Wat is de mooiste verrassing die er bestaat?

Afsluiting

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Informatie voor de leerkracht

In een onderzoekend gesprek leren de kinderen van elkaar – van elkaars ervaringen, ideeën en verwondering.

De leerkracht is gespreksleider en faciliteert het gesprek door vragen te stellen en een veilige, respectvolle dialoog te waarborgen.

Een paar tips:

Spreek af dat de kinderen mogen vertellen wat zij denken, weten en voelen, en dat alle antwoorden altijd goed zijn;

Hanteer enkele gespreksregels zoals ‘Steek je hand op als je iets wilt vertellen’ en ‘Als een ander praat, luister je stil en aandachtig’;

Laat je eigen mening en kennis buiten het gesprek. Luister zonder oordeel naar de kinderen en waardeer hun ideeën (ook als ze anders zijn dan je verwacht).