Voor deze les werk je in groepjes. 

Elke groepje doet een opdracht en daarna kun je rouleren. 

Bij een grote groep kun je de opdrachten twee keer uitprinten, zodat je 6 groepjes kunt maken.

VOORBEREIDING

Knip de opdrachtkaartjes uit en leg ze klaar. 

Leg uit wat de opdracht is voor elk groepje. Leerlingen kunnen de opdrachtkaartjes stap voor stap volgen.

Elk groepje wordt gevormd door 4 à 5 leerlingen, met een maximale duur van 15 minuten per groepje.

Zorg dat je alarm op de stopwatch van je mobiele telefoon afgaat na iedere 15 minuten.

Groep 1 – Soorten Games

Opdracht: Zet de juiste gamesoort bij de juiste omschrijving. 

Oplossing: 

Omschrijving 1 : Puzzelspel

Omschrijving 2 : Avonturenspel

Omschrijving 3 : Actiespel

Omschrijving 4 : Strategiespel

Omschrijving 5 : Simulatiespel

Omschrijving 6 : Rollenspel

Groep 2 – Redenen om te Gamen

Bespreek met elkaar waarom je graag gamet en schrijf dat op.

Groep 3 – Motieven van de Game-Industrie

Opdracht: Waarom maakt de game-industrie games? Vind de juiste antwoorden en kleur ze groen op het werkblad.

EXTRA: Woordzoeker met games. Als je moeite hebt met het vinden van woorden, gebruik dan een lijst met games als hulpmiddel.

LESDOELEN

1. Leerlingen kunnen onderscheid maken tussen diverse gamegenres.

2. Leerlingen begrijpen wat het verantwoord spelen van games betekent.

3. Leerlingen zijn zich bewust van zowel de positieve als negatieve effecten van gamen.

4. Leerlingen zijn bekend met verschillende redenen waarom mensen gamen.

5. Leerlingen hebben inzicht in de doelstellingen van de game-industrie.

Benodigdheden

 

  • Werkblad 2 met opdrachtbladen
  • Schrijfspullen
  • Stopwatch op je telefoon